Jakie trendy kształtują rozwój polskiej stolarki otworowej wg. firmy Glassolutions



Polska od lat jest największym eksporterem stolarki otworowej w Europie. Dowodem tego są oczywiście liczby sprzedanych produktów, ale także niesamowite realizacje obiektów architektonicznych, w których nasza rodzima stolarka jest najlepszą wizytówką dla polskich producentów. W pierwszej edycji konkursu POiD Building Awards 2021 tworzymy portfolio najciekawszych realizacji, spośród których jury wybierze zwycięzców, spełniających najbardziej wygórowane wymagania norm, a także oczekiwania projektantów, którzy z łatwością mogą realizować najbardziej śmiałe projekty. O tym w jakim miejscu jest dzisiaj stolarka otworowa, jakie trendy maja największy wpływ na jej rozwój opowiada Maciej Mańko - Marketing Manager GLASSOLUTIONS.

1. Stolarka otworowa w trzech słowach:

Szyba, szyba i jeszcze raz szyba ma znaczenie! Energooszczędność, troska o bezpieczeństwo, komfort cieplny i akustyczny oraz optymalna ilość światła we wnętrzu – to profity płynące z użytkowania nowoczesnych pakietów szybowych i innowacyjnego szkła niskoemisyjnego wysokiej jakości. To ono wyznacza bowiem zupełnie nowe standardy w stolarce. Inwestycja weń jest długoterminowa i niesie wymierne korzyści zarówno użytkownikom, jak i środowisku – zwłaszcza dzięki w pełni zrównoważonej i ekologicznej produkcji – zgodnie z polityką odpowiedzialności społecznej biznesu.


Fot.: Dom prywatny z szybami GLASSOLUTIONS

2. Jakie ogólnoświatowe trendy mają swoje odbicie również w naszej branży?


Ogólnoświatowe trendy prędzej czy później trafiają również na rynki lokalne, jednakże odnosimy wrażenie, że w ostatnich latach następuje to znacznie szybciej, a owa dynamika podyktowana jest coraz dalej postępującymi zmianami klimatycznymi. Zaangażowanie społeczeństw i firm w ochronę środowiska, a w ślad za tym – rozwój zrównoważonego budownictwa, ma niebagatelny wpływ na branżę stolarki okiennej. Obecnie zarówno projekty budynków użytkowych, jak i prywatnych, opierają się na panoramicznych oknach i przeszklonych fasadach pełniących kluczową rolę w podnoszeniu efektywności energetycznej obiektów, stąd tak duży nacisk na stosowanie rozwiązań o jak najniższym wskaźniku Ug. Optycznie powiększone, otwarte na scenerię po drugiej stronie szyby wnętrza, doświetlone naturalnym światłem i utrzymujące optymalną do prawidłowego funkcjonowania temperaturę – to kwintesencja ekodesignu oraz pierwszy krok na drodze do znacznego ograniczenia zużycia energii przez budynek i zniwelowania jego śladu węglowego.

Zgodnie z nowymi WT21 współczynnik przenikania ciepła dla okien i drzwi tarasowych nie może przekraczać 0,9 W/m2K. Konsekwencją tego jest opracowywanie innowacyjnych produktów, które będą stać na straży termoizolacyjności oraz energooszczędności i jak najlepiej odpowiadać nie tylko bieżącym, ale i przyszłym potrzebom użytkowników budynków. Dobrym przykładem są wysokiej klasy okna zawierające pakiety szybowe nowej generacji wykorzystujące szkło niskoemisyjne, takie jak ECLAZ, które nie tylko doskonale izoluje (Ug = 0,5 W/m2K), ale także wspomaga ogrzewanie budynku ciepłem słonecznym za sprawą wysokiego współczynnika Solar Factor (g = 60%).


Fot.: GLASSOLUTIONS Kopiec Kościuszki Kraków

3. Zrównoważone budownictwo opiera się na wykorzystaniu naturalnego światła. Jak będą rozwijać się produkty stolarki otworowej w tym kontekście?

Wszyscy doskonale zdajemy sobie sprawę z dobroczynnego wpływu światła naturalnego na funkcjonowanie i samopoczucie człowieka. Jest ono na wagę złota nie tylko w obiektach biurowych i instytucjach, lecz także w domach – zwłaszcza obecnie, gdy część z nas pracuje i uczy się zdalnie. Wielkoformatowe przeszklenia nie tylko świetnie się prezentują, ale i przepuszczają znacznie więcej promieni słonecznych przy jednoczesnym zachowaniu doskonałych właściwości izolacyjnych. Nowoczesna stolarka w niczym nie przypomina już swoich pierwowzorów i nie ma w niej miejsca na kompromisy – zwiększenie powierzchni szklanych tafli nie odbywa się kosztem utraty ciepła z pomieszczeń. Rozwój technologii produkcji umożliwił wprowadzenie rozwiązań, które są w stanie zapewnić oba komforty: świetlny i cieplny. Odpowiedzią Saint-Gobain są produkty gwarantujące jak najwyższy poziom transmisji światła i termoizolacyjność – niskoemisyjne szkło ECLAZ, szkła przeciwsłoneczne z gamy COOL-LITE oraz szkło bazowe ekstra białe DIAMANT, dzięki któremu wszystkie rodzaje szkła powłokowego są w stanie zagwarantować użytkownikom dostęp do niezrównanej ilości światła dziennego.


Fot.: Biuro Saint-Gobain Biuro Saint-Gobain Tower w Paryżu

4. Jak wskazują badania, 11% globalnej antropogenicznej emisji CO2 pochodzi z budynków. W związku z tym jednym z aktualnych trendów jest redukcja CO2 generowanego w całym cyklu życia budynku. Z tego powodu promowane są lokalne materiały budowlane, które nie muszą pokonywać długiej i energochłonnej drogi z miejsca produkcji do miejsca budowy. Czy jest to zagrożenie dla polskich eksporterów?

Budynki rzeczywiście odpowiadają za znaczną część emisji CO2 do atmosfery – według badań całkowita emisja budynków osiąga poziom nawet 39%, z uwzględnieniem procesu budowy i produkcji materiałów. Dlatego tak istotne jest podejście kompleksowe i prześledzenie całego cyklu życia produktów (LCA – Life Cycle Assessment): od wydobycia surowców aż po recykling zużytych materiałów. Należy zaznaczyć, że wysokiej jakości produkty w miarę ich użytkowania również powinny zdecydowanie przyczyniać się do redukcji emisji dwutlenku węgla i ograniczenia zapotrzebowania budynku na energię. Dla polskich eksporterów liczy się lokalizacja ich dostawców – tutaj pierwszeństwo mają firmy produkujące w Polsce i rodzimi dystrybutorzy. Nie inaczej jest z firmą Saint-Gobain, która działa także regionalnie – od produkcji szkła bazowego w hucie po wytwarzanie zespoleń w zakładach GLASSOLUTIONS funkcjonujących w kilku miejscowościach w kraju. Świadomość inwestorów/użytkowników w zakresie LCA oraz ograniczania zmian klimatycznych rośnie bardzo szybko, podobnie jak zaufanie do wysokiej jakości polskich produktów, które budują swoją markę nie tylko w Polsce, ale także na wielu rynkach zagranicznych. Dowodem tego jest wiodąca rola Polski jako producenta stolarki otworowej w Europie, a wkrótce, mam nadzieję, również na całym świecie.


Fot.: Dom jednorodzinny w standardzie Multi-Comfort ze szkłem ECLAZ

5. Jaki wpływ na decyzje zakupowe klientów będzie miał trend związany z rozwojem budownictwa zrównoważonego?

Myślę, że już ma ogromny wpływ i miejmy nadzieję, będzie on tylko większy. Budownictwo zrównoważone to dziś nie tylko trend, to odpowiedzialność nas wszystkich za losy planety i przyszłych pokoleń. Stosowanie efektywnych rozwiązań proponowanych przez producentów stolarki ma za zadanie odciążyć środowisko i podnieść jakość życia użytkowników budynków. Korzystny bilans cieplny i energooszczędność są dziś na wyciągnięcie ręki, a inwestycja w szkło nowej generacji zwróci się w miarę eksploatacji obiektu. Stosując we własnych domach takie produkty jak ECLAZ, możemy szybciej osiągnąć samowystarczalność energetyczną i korzystać z ciepła słonecznego docierającego do wnętrz przez szyby. To z kolei wpływa na zmniejszenie konieczności dogrzewania pomieszczeń i ograniczenie zużycia prądu. Z czasem różnica będzie coraz mocniej odczuwalna, zwłaszcza dla domowego budżetu, zaś zauważalnie mniejszy ślad węglowy – dla atmosfery.


Fot.: GLASSOLUTIONS – zakład w Jaroszowcu

6. Dlaczego jesteście najlepszymi specjalistami w branży?

GLASSOLUTIONS łączy tradycję i sprawdzone rozwiązania z najnowszą technologią, koncentrując się na kluczowych czynnikach: fachowej wiedzy, niezawodności i innowacyjności. Produkty GLASSOLUTIONS są rozwijane w oparciu o badania silnych centr rozwojowych Saint-Gobain oraz pracę zespołów w sześciu zakładach produkcyjnych w Polsce.

Współpracujemy z producentami okien, architektami, projektantami oraz wykonawcami. Pomocą służymy także inwestorom indywidualnym. Nasza wykwalifikowana kadra pracownicza jest do dyspozycji klientów na każdym etapie działania, oferując wsparcie techniczne oraz obsługę handlową przy realizacji kontraktu. Ważnym aspektem jest także szerokie wsparcie marketingowe i szkoleniowe, jakie oferujemy naszym Klientom. Potencjał firmy GLASSOLUTIONS, za którą stoi Grupa Saint-Gobain oraz jej ponad 350-letnie doświadczenie na rynku budowlanym, z pewnością pozwala na realizację wielu ciekawych i odważnych projektów – nawet tych najbardziej skomplikowanych. Naszą misją jest dostarczanie komfortu, bezpieczeństwa i dobrego samopoczucia użytkownikom każdego budynku, przy jednoczesnym poszanowaniu środowiska naturalnego. Nasze innowacyjne produkty wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów i spełniają coraz bardziej wymagające uwarunkowania prawne i środowiskowe. Zgodnie z celem nadrzędnym Grupy Saint-Gobain, czyli „Making the world a better home” każdego dnia pracujemy nad tym, by świat stawał się piękniejszym i bardziej zrównoważonym miejscem do życia.


poid.eu /  TheImagine